کد مطلب:212790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:41

آنچه خداوند برای آسایش بشر خلق نموده
ملاحظه كن! چگونه خداوند برای آسایش انسان هر چه لازم بوده در اختیار او قرار داده است: سنگ و خاك برای ساختمان؛ آهن و مس برای به كارگیری در صنایع و ساختن ظروف و وسائل دیگر؛ طلا و نقره برای داد و ستد؛ چوب برای ساختن كشتی ها و بسیاری چیزهای دیگر.

و نیز خداوند برای خوراك انسان حبوب و میوه های لذیذ از زمین رویانیده؛ و گوشت را برای خوردن؛ و عطریات را برای خوشبو شدن و لذت بردن؛ دواها را برای درمان یافتن؛ چهارپایان را برای سواری و باركشی؛ هیزم را برای افروختن و بسیار از این چیزها را برای آسایش بشر قرار داده است.

فكر كن! اگر كسی داخل خانه ای شود و انبارهای آن خانه را از آن چه مردم بدان محتاجند مملو ببیند و ملاحظه كند كه هر چیز در جای خود قرار دارد، آیا می تواند بگوید كه این همه امور منظم و مرتب خود به خود پدید آمده و كسی آن را به وجود نیاورده است؟

جهان و این همه نظم و ترتیبی كه در آن دیده می شود، و این همه مصلحتی كه در هر چیز مشاهده می گرد، چگونه ممكن است بدون خالقی دانا و مدبری حكیم به وجود آمده باشد؟

ببین و عبرت بگیر كه چگونه خداوند حبوب و غلات را آفرید، سپس به بشر طرز تهیه آرد و خمیر كردن و نان پختن را آموخت، و او را به تهیه لباس از پشم و كرك آشنا ساخت، و به كاشتن و تربیت گیاه و درخت و ساختن دوا از گیاهان واقف نمود.



[ صفحه 351]



خوب دقت كن كه چگونه آنچه برای بشر لازم است، قسمتی را خداوند به قدرت كامله خود خلق نموده، مانند: رویانیدن گیاه از زمین؛ و قسمتی دیگر را به خود انسان واگذاشته و به او قدرت عطا كرده تا آن ها را تهیه نماید، مانند:آرد كردن، نان پختن، و پارچه بافتن. حكمت این امر آن است كه اگر تمام احتیاجات بشر آماده بود طغیان می كرد و خودخواهی بر او غالب می شد، و نیز از زندگانی كه خود در تهیه وسائل آن زحمتی نكشیده لذتی نمی برد و از آن دلتنگ و خسته می شد.